Vastuullisuus Gentlemannilla

Tavoitteemme on tuoda laatukeskeinen, ajaton tyyli takaisin suosioon, niin eettisesti kuin pystymme. Kuukausittain vaihtuvat trendit ja kertakäyttömuoti kulkevat käsi kädessä, eikä kumpikaan ole planeettamme, ihmisoikeuksien, terveytemme tai taloutemme kannalta fiksu valinta. Kertakäyttömuoti suosii huonolaatuisia materiaaleja ja ompeleiden kestävyys on usein kyseenalaista, tällainen vaatetuotanto kannustaa jatkuvaan uudelleen ostamiseen ja tekee vaatteistamme merkityksettömiä.

Gentlemannin toimet vastuullisuuden puolesta:

  • Pyrimme tarjoamaan parasta mahdollista asiakaspalvelua, jotta asiakkaillemme tulisi mahdollisimman vähän hutiostoja ja meiltä ostetut vaatteet tulisivat usein käytetyksi. Näin vähennämme tarpeettomien vaateostojen määrää.
  • Emme osta kaukaa Aasiassa valmistettuja vaatteita. Kaikki ostamamme tuotteet materiaaleineen tulevat Euroopasta, myös Turkissa valmistetut vaatteet tehdään Euroopan puolella. Näin rahtien ilmastovaikus pienenee ja tuotteita ei tarvitse käsitettä voimakkailla kemikaaleilla ja homeentorjuntaaineilla pitkien rahtimatkojen vuoksi. Aasiassa valmistettujen tuotteiden eettisyyttä on myös vaikeampi valvoa ihmisoikeuksien kannalta. Tämä ei missään nimessä tarkoita etteikö Aasiassa olisi paljon laadukkaita, eettisiä vaatteiden valmistajia, mutta me olemme päättäneet keskittyä lähempää Euroopasta tuleviin tuotteisiin.
  • Ostamme valtaosan käyttämistämme tarvikkeista, palveluista ja pakkausmateriaaleista toisilta suomalaisilta yrityksiltä, näin pyrimme pitämään verot Suomessa ja tekemään oman osuutemme suomalaisten yritysten kannattavuuden puolesta.
  • Pidennämme tuotteidemme elinkaarta tarjoamalla vain kestäviä tuotteita ja kannustamalla asiakkaita hoitamaan/huoltamaan tuotteitaan. Ohjeistamme tuotteiden pesu/käyttöohjeista.
  • Lähes kaikki valikoimamme tuotteet ovat nappeja myöten 100% luonnonmateriaalia. Luonnonmateriaalista valmistettuja vaatteita tulee käytettyä useammin mukavuutensa vuoksi ja materiaali on maatuvaa. Usein luonnomateriaaleista valmistetut vaatteet säilyvät myös pidempään hyväkuntoisena eivätkä ala haisemaan samalla tavalla kuin keinokuituvaatteet.
  • Minimoimme tuotteistamme syntyvän jätemäärän säilyttämällä tuotteet kivijalassakin aluperäispaikkauksissaan ja pitämämällä esillä vain yhden mallikappaleen per tuote. Näin tuotteita ei tarvitse pakata uusiin pakkauksiin verkkokauppatilauksen yhteydessä, ellei alkuperäispakkaus ole jostain syystä hajonnut.
  • Asiakkaiden showroomilla sovittamat tuotteet pakataan joko alkuperäispakkauksiinsa tai alkuperäispakkauksen puutteessa helposti kierrätettäviin, 100% paperista valmistettuihin, FSC-sertifioituihin pakkauspusseihin.
  • Lähetämme asiakkaille tuotteet pakkauspusseissa, jotka on valmistetu 80% kierrätetystä muovista. Asiakas voi käyttää pussin uudelleen palautustilanteessa, pussista löytyy toinen liimapinta palautuksiin.
  • Tarjoamme kestäviä ja monikäyttöisiä tuotteita, joita on helppo yhdistää moniin eri kokonaisuuksiin. Tämä vähentää vaatteiden ostamisen tarvetta. Esim. kerran vuodessa kaapin pohjalta kaivettavan pukuliivin sijaan myymme liivejä, joita voi käyttää flanellin, pitkähihaisen, t-paidan tai kauluspaidan kanssa. Pyrimme kannustamaan ostamaan vähemmän, mutta laadukkaammin ja fiksummin.
  • Pidämme yrityksemme ajan tasalla vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Kävimme keväällä 2024 läpi Suomen Yrittäjien koulutuksen vastuullisuudesta.
  • Gentlemannin verkkokaupalle on myönnetty Avainlippu suomalaisesta palvelusta, tämän lisäksi Avainlippu kotimaisesta valmistuksesta on myönnetty Kuopion nahkasuutarin ja Gentlemannin yhteistyötuotteille. Lisäsimme valikoimaamme myös Helsingin olkaimen tuotteita, jotka kaikki valmistetaan Suomessa Keravalla.
  • Olemme tehneet kaksi kertaa 500€ suuruisen lahjoituksen Pelastakaa Lapset Ry:lle Black Friday tarjousten antamisen sijaan. Tällä kampanjalla on ollut tarkoitus suunnata kuluttajien huomio ylikulutuksesta oikeasti tärkeisiin asioihin. Black Friday -viikko on meille aina reilusti tappiollinen, niin kuin suurelle osalle muistakin pienyrityksistä, jotka eivät suostu myymään arvoikkata tuotteitaan joko katteettomasti tai tappiolla. Huolestuttavana trendinä tämä jättiketjujen aloittama kulutushysterian juhla on laajentumassa jo kuukauden mittaiseksi.